anunturi achizitii publice|

Stare procedură: Anulat cf deciziei nr 17181/22.07.2024
Data depunere oferte:22.07.2024 ora 10:00 AM,
Adresa e-mail solicitare clarificari/ depunere oferte:
licitatii@valuluitraian
Persoana de contact: consilier achizitii publice Novac Elena Carmen

Invitație de participare la reluare procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare având ca obiect Achiziția de mobilier și materiale didactice în cadrul proiectului cod F-PNRR-Dotări – 2023 -0849 – Dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unităților de învățământ preuniversitar din Comuna Valu lui Traian, județul Constanța:

Numar lot 1 Mobilier pentru săli de clasă, cabinete, laboratoare de științe și cabinete de asistență psihopedagogică

Autoritatea/entitatea contractantă

COMUNA VALU LUI TRAIAN

Str..Primăriei, nr.1, VALU LUI TRAIAN, județ Constanța, Cod NUTS: RO 223, Cod poștal: 907300

Persoană de contact:

Novac Elena Carmen

Telefon:+40241231006 int. 19

E-mail: [email protected]

Comunicare

○ Număr zile pana la care se pot solicita clarificări înainte de data limita de depunere a ofertelor/candidaturilor 5 zile

Informații suplimentare pot fi obținute de la

[email protected]

Obiectul achiziției

Achiziția de mobilier și materiale didactice specifice în cadrul proiectului cod F-PNRR-Dotări – 2023 -0849 – Dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unităților de învățământ preuniversitar din Comuna Valu lui Traian, județul Constanța Numar lot 1 Mobilier pentru săli de clasă, cabinete, laboratoare de științe și cabinete de asistență psihopedagogică

Tipul contractului: Produse

Achiziția de mobilier școlar pentru sălile de clasă, laboratoare și cabinete școlare. Achiziția de mobilier pentru grupele de preșcolari. Achiziția de mobilier pentru depozitare materiale didactice. Echipare săli de sport, dotare cu materiale didactice necesare pentru: cabinete psihopedagogice, de consiliere si orientare, cabinete de limba și literatura română, limbi moderne, geografie, biologie, laboratoare de științe.

Ofertanții pot solicita clarificări cu privire la documentația de atribuire cu 5 zile calendaristice înainte de data depunerii ofertelor stabilită în cadrul anunțului de participare. Autoritatea contractantă va răspunde în mod clar și complet tuturor solicitărilor de clarificări în a 3- a zi calendaristică înainte de data depunerii ofertelor stabilită în cadrul anunțului de participare.

Orice solicitare de clarificări trebuie transmisă pe e-mail la adresa: [email protected]

Titlu:

Numar lot 1 Mobilier pentru săli de clasă, cabinete, laboratoare de științe și cabinete de asistență psihopedagogică

Valoarea estimată lot: 645.655,00 lei

Cod(uri) CPV

Lot nr. 1: Cod CPV principal: 39160000-1

Cod CPV suplimentar: 39161000-8, 39180000-7, 39290000-1, 45421153-1, 50850000-8

Locul de executare:

Cod NUTS: RO 223 Locul principal de executare:Valu lui Traian, județul Constanța

Descrierea achiziției publice:

Listele de produse solicitate sunt anexe la Caietul de sarcini denumite după cum urmează:

Lot 1 – MOBILIER PENBTRU SĂLI DE CLASĂ SAU GRUPĂ…- FĂRĂ VALORI

În cadrul contractului de furnizare există o clauză de revizuire, conform căreia, autoritatea contractantă, poate suplimenta cantitățile de produse, cu acordul UEFISCDI, fără a se depăși valoarea totală estimată inițial în cadrul begetului proiectului.

Criterii de atribuire

X Criteriul privind calitatea (cel mai bun raport calitate-preț)

Factori de evaluare cu privire la calitatea materialelor și de mediu conform Ordinului ANAP nr. 2395/2023 – pondere totală 60%:

Ofertele depuse care îndeplinesc condițiile minime impuse prin documentația de atribuire, dar care nu conțin documente doveditoare pentru îndeplinirea/încadrarea într-unul sau mai mulți factori de evaluare prezentați mai jos sunt considerate admisibile, dar nu vor fi punctate.

Factor de evaluare 1 (P1) – Emisii de formaldehidă provenite de la panouri pe bază de lemn – 5 puncte (pondere 5%)

Se acordă 5 puncte în cazul în care toate panourile pe bază de lemn utilizate la mobilier se dovedesc a avea valori ale emisiilor de formaldehidă care respectă pragul-limită de 65 % pentru emisiile de formaldehidă care permit încadrarea în categoria E1, conform definiţiei din anexa B la standardul EN 13986.

Verificare:

Se prezintă o declaraţie din partea furnizorului de panouri pe bază de lemn prin care se atestă că panourile furnizate sunt conforme cu limitele de emisii E1, susţinută de rapoarte de testare realizate în conformitate cu unul dintre standardele EN 717-1, EN 717-2/EN 120/EN ISO 12460-3 sau ISO 12460-59.

Produsele de mobilier care au primit eticheta ecologică a UE pentru mobilier, astfel cum s-a stabilit în Decizia (UE) 2016/1332 a Comisiei, sau alte etichete ecologice ISO 14024 tipul I relevante care îndeplinesc în mod direct cerinţele menţionate sau care utilizează metode echivalente sunt considerate a fi conforme.

Factor de evaluare 2 (P2) – Marcarea plasticului -5 puncte (pondere 5%)

Se acordă 5 puncte dacă:

părțile componente din plastic cu o greutate mai mare de 100 g sunt marcate în conformitate cu standardele EN ISO 11469 și EN ISO 1043 (părțile 1-4). Dimensiunea literelor utilizate pentru marcaje ar trebui să fie de cel puțin 2,5 mm.

Și

– în cazul în care în materialul plastic se încorporează în mod intenționat materiale de umplutură, materiale ignifuge sau plastifianți în proporții mai mari de 1 % g/g, prezența acestora ar trebui, de asemenea, să fie reflectată în marcare în conformitate cu standardul EN ISO 1043, părțile 2-4.

Și

În cazuri excepționale, poate fi permisă nemarcarea pieselor din plastic cu o greutate mai mare de 100 g, în cazul în care:

– marcarea ar afecta în mod negativ performanța sau funcționalitatea părții componente din plastic;

– marcarea nu este posibilă din punct de vedere tehnic, având în vedere metoda de producție;

– părțile nu pot fi marcate deoarece suprafața disponibilă este insuficientă pentru ca marcajul să aibă o dimensiune lizibilă în vederea identificării de un agent de reciclare.

În cazurile menționate anterior, când nemarcarea este justificată, se furnizează în formă scrisă detalii suplimentare privind tipul de polimer și aditivii, în conformitate cu cerințele standardelor EN ISO 11469 și EN ISO 1043 (părțile 1-4).

Verificare:

Ofertantul poate prezinta conformitatea cu acest criteriu, dacă este aplicabilă, in cadrul raportului de conformitate pentru DNSH si APV, care include o listă a tuturor componentelor din plastic ale produsului de mobilier care au o greutate mai mare de 100 g și care indică dacă acestea au fost sau nu marcate în conformitate cu standardele EN ISO 11469 și EN ISO 1043 (părțile 1-4).

Marcarea componentelor de plastic este vizibilă în mod clar atunci când se examinează vizual componenta din plastic. Marcarea nu trebuie neapărat să fie vizibilă în mod clar pe produsul de mobilier asamblat în forma finală.

În cazul în care este permisă nemarcarea oricăror piese din plastic cu o greutate mai mare de 100 g, ofertantul furnizează o justificare și informații relevante.

Produsele de mobilier care au primit eticheta ecologică a UE pentru mobilier, astfel cum s-a stabilit în Decizia (UE) 2016/1332 a Comisiei, sau alte etichete ecologice ISO 14024 tipul I relevante care îndeplinesc în mod direct cerințele menționate sau care utilizează metode echivalente sunt considerate a fi conforme.

Factor de evaluare 3 (P3): – Materiale de tapițerie pentru acoperire cu reziduuri chimice scăzute (Aplicabil exclusiv pentru mobilierul tapițat) – 5 puncte (pondere 5%)

Se acordă 5 puncte dacă se dovedește că materialele de acoperire pentru tapițerie respectă, după caz, limitele pentru coloranții de arilamină care fac obiectul unor restricții, metalele grele de extracție și formaldehida liberă stabilite mai jos:

•Pentru materiale textile și țesături acoperite cu un strat protector:

– Arilaminele care nu fac obiectul unor restricții (a se vedea Secțiunea a III-a), prezente în concentrații de peste 30 mg/kg (limita se aplică pentru fiecare amină) în conformitate cu standardele EN ISO 14362-1 și 14362-3.

– Conținut de formaldehidă liberă și parțial hidrolizabilă ≤ 75 mg/kg conform EN ISO 14184-1.

– Metale grele de extracție determinate în conformitate cu standardul EN ISO 105-E04 mai scăzute decât următoarele limite (în mg/kg): antimoniu (stibiu) ≤ 30,0; arsen ≤ 1.0; cadmiu ≤ 0,1; crom ≤ 2,0; cobalt ≤ 4,0; cupru ≤ 50,0; plumb ≤ 1,0; mercur ≤ 0,02 și nichel ≤ 1,0.

•Pentru piele:

– Arilaminele care nu fac obiectul unor restricții (a se vedea Secțiunea a III-a), prezente în concentrații de peste 30 mg/kg (limita se aplică pentru fiecare amină) în conformitate cu standardele EN ISO 17234-1 și EN ISO 17234-2.

– Conținutul de crom VI nu trebuie să depășească 3 mg/kg, în conformitate cu standardul EN ISO 17075 (limită de detecție).

– Conținut de formaldehidă liberă și parțial hidrolizabilă ≤ 300 mg/kg conform EN ISO 17226-1.

– Metale grele de extracție determinate în conformitate cu standardul EN ISO 17072-1 mai

scăzute decât următoarele limite (în mg/kg): antimoniu (stibiu) ≤ 30,0; arsen ≤ 1,0; cadmiu ≤ 0,1; crom ≤ 200,0; cobalt ≤ 4,0; cupru ≤ 50,0; plumb ≤ 1,0; mercur ≤ 0,02 și nichel ≤ 1,0.

Verificare:

Se acordă puncte ofertanților care furnizează, dacă este aplicabil, în cadrul raportului de conformitate DNSH si APV sau in alte documente doveditoare informații care se atestă că pielea, materiale textile sau materiale de acoperire pentru tapițerie din țesături acoperite cu un strat protector, după caz, respectă limitele de mai sus. Vor fi prezentate rezultatele unor teste efectuate conform metodelor de testare relevante, comandate fie de către ofertant, fie de către furnizorul de materiale, dacă este cazul.

Produsele de mobilier tapițat care au primit eticheta ecologică a UE pentru mobilier, astfel cum s-a stabilit în Decizia (UE) 2016/1332 a Comisiei, sau materialele textile care au primit eticheta ecologică a UE pentru produse textile, astfel cum s-a stabilit în Decizia 2014/350/UE a Comisiei, sau materialele de tapițerie care au primit alte etichete ecologice ISO 14024 tipul I care îndeplinesc în mod direct cerințele menționate sau prin utilizarea de metode echivalente sunt considerate a fi conforme.

Factor de evaluare 4 (P4): – Mobilier de emisii reduse de COV (Factorul de evaluare se aplică exclusiv pentru mobilierul tapițat) – 5 puncte (pondere 5%)

Se vor acorda 5 puncte pentru demonstrarea faptului că totalul emisiilor de compuși organici volatili (TCOV) generați de produsul de mobilier tapițat întreg (cum ar fi canapele, fotolii sau scaune de birou) sau de testarea materialului tapițat singur [atunci când acesta este considerat a fi cea mai importantă sursă de emisii COV din produsul de mobilier (de exemplu, piele sau țesături acoperite cu un strat protector] conduce la concentrații de TCOV, înregistrate în camera de testare, mai mici de 500 μg/m3 după 28 zile de testare în conformitate cu standardul ISO 16000 sau cu standarde echivalente în conformitate cu ratele de încărcare și indicii de ventilare de mai jos:

Element de testare
Volumul camerei și rata de încărcareIndicele de ventilare
Fotolii și canapele2-10m3 în camera de testare cu cel puțin 25 % din volumul ocupat de produs
4,0 m3/h
Scaune de birou2,0 m3/h
Materiale de tapițerie de piele și țesături acoperite cu un strat protector
≥20 L volumul camerei (rata de încărcare legată de indicele de ventilare)
1,5 m3/m2/h

Verificare:

Ofertantul va prezenta, dacă este aplicabil, în cadrul raportului de conformitate pentru DNSH si APV sau în cadrul altui document doveditor încadrarea în acest factor de evaluare, însoțit de un raport de testare cu rezultate ale testelor efectuate în camera de testare, în conformitate cu cerințele seriei de standarde ISO 16000 sau cu standarde echivalente, dacă este cazul.

În cazul în care valorile-limită ale concentrației în cameră, precizate pentru o perioadă de 28 de zile, pot fi atinse mai devreme, testul poate fi oprit înainte de termen.

Ofertantul precizează în mod clar dacă testul a fost aplicat la întregul produs de mobilier sau doar materialelor componente definite.

Produsele de mobilier tapițat care au primit eticheta ecologică a UE pentru mobilier, astfel cum s-a stabilit în Decizia (UE) 2016/1332 a Comisiei, sau alte etichete ecologice ISO 14024 tipul I care îndeplinesc cerințele menționate sau care utilizează metode echivalente sunt considerate a fi conforme.

Factor de evaluare 5 (P5): – Perioadele de garanție extinse – 20 puncte (pondere 20%)

Se atribuie un număr maxim de 20 puncte suplimentare. Pentru fiecare an de garanție și acord privind servicii suplimentare oferit în plus față de specificațiile tehnice minime se acordă puncte după cum urmează:

+ 4 sau mai mulți ani de garanție suplimentară: 20 puncte;

+ 3 ani de garanție suplimentară: 15 puncte;

+ 2 ani de garanție suplimentară: 10 puncte;

+ 1 an de garanție suplimentară: 5 puncte.

Verificare:

Ofertantul prezintă o declarație scrisă care detaliază perioada oferită suplimentar și care atestă că se acoperă conformitatea bunurilor cu specificațiile contractului, inclusiv toate utilizările indicate.

Factor de evaluare 6 (P6): – Materiale de umplutură cu reziduuri chimice scăzute (Se aplică excluiv pentru mobilierul tapițat. Cerințele de testare a reziduurilor chimice pentru spuma de latex și spumele de poliuretan au fost stabilite prin sisteme voluntare la nivelul industriei, cum ar fi standardul ECO EuroLatex și standardul CertiPUR. La momentul redactării prezentului document, aceste sisteme au fost considerate ca oferind un nivel suficient de asigurare. – 5 puncte (pondere 5%)

În cazul în care spuma de latex este utilizată ca material de umplutură pentru tapițarea mobilierului, se acordă 5 puncte dacă spuma îndeplinește condițiile pentru clorfenoli, metale grele, pesticide și butadienă enumerate în tabelul 7 din Secțiunea a IV-a, în conformitate cu metoda de testare corespunzătoare (A-D) indicată în același tabel.

În cazul în care spuma de poliuretan este utilizată ca material de umplutură pentru tapițarea mobilierului, se acordă 5 puncte dacă spuma îndeplinește condițiile pentru metale grele, plastifianți, TDA, MDA, substanțe organostanice și alte substanțe specifice enumerate în tabelul 8 din Secțiunea a IV-a, în conformitate cu metoda de testare corespunzătoare (A-E) indicată în același tabel.

În cazul în care sunt utilizate alte materiale de umplutură, se acordă 5 puncte dacă poate fi demonstrată conformitatea cu limitele reziduurilor chimice prevăzute în tabelul 7 sau tabelul 8 Secțiunea a IV-a.

Verificare:

1. Pentru spumele de latex (sau alte materiale de umplutură)

Ofertantul prezintă, dacă este aplicabil, conformitatea cu acest criteriu în cadrul raportului de conformitate pentru DNSH si APV sau în cadrul altui document doveditor, alături de rapoarte de testare conform următoarelor metode, dacă este cazul:

A. Pentru clorfenoli, ofertantul furnizează un raport care prezintă rezultatele procedurii de testare descrise în continuare. Se macină 5 g de eșantion și se extrag clorfenoli sub formă de fenol (PCP), sare sodică (SPP) sau esteri. Se analizează extractele prin cromatografie în fază gazoasă (GC). Se efectuează detectarea cu un spectrometru de masă sau cu un detector cu captură de electroni (DCE).

B. Pentru metalele grele, ofertantul furnizează un raport care prezintă rezultatele procedurii de testare descrise în continuare. Materialul de eșantion măcinat este eluat într-o proporție de 1:10, în conformitate cu standardul DIN 38414-S4 sau cu un standard echivalent. Filtratul care rezultă este trecut printr-un filtru cu membrană de 0,45 μm (dacă este necesar, prin filtrare sub presiune). Soluția obținută se examinează pentru a determina conținutul de metale grele prin spectrometrie cu emisie optică cu plasmă cuplată inductiv (ICP-OES), cunoscută și sub denumirea de spectrometrie cu emisie atomică cu plasmă cuplată inductiv (ICP-AES), sau prin spectrometrie de adsorbție atomică cu generare de hidruri sau vapori reci.

C. Pentru pesticide, ofertantul furnizează un raport care prezintă rezultatele procedurii de testare descrise în continuare. Se extrag 2 g de eșantion, într-o baie cu ultrasunete, utilizând un amestec de hexan/diclormetan (85/15). Extractul este purificat prin agitare în acetonitril sau prin cromatografie de absorbție pe florisil. Măsurarea și cuantificarea se determină prin cromatografie în fază gazoasă cu detectare, utilizând un detector cu captură de electroni, sau prin cromatografie în fază gazoasă/spectrometrie de masă combinate. Efectuarea de teste privind pesticidele este obligatorie pentru spuma de latex care conține latex natural în proporție de minimum 20 %.

D. Pentru butadienă, ofertantul furnizează un raport care prezintă rezultatele procedurii de testare descrise în continuare. După măcinarea și cântărirea spumei de latex, se efectuează o eșantionare prin metoda „headspace”. Conținutul de butadienă se determină prin cromatografie în fază gazoasă cu detectare prin ionizare în flacără.

2. Pentru spumele de poliuretan (sau alte materiale de umplutură)

Ofertantul prezintă conformitatea cu acest criteriu, dacă este cazul, în cadrul raportului de conformitate pentru DNSH si APV sau în cadrul altui document doveditor, alături de rezultate ale testelor dovedind conformitatea cu valorile-limită prevăzute în tabelul 8 din Secțiunea a IV-a.

Pentru metodele B, C, D și E, se prelevează 6 probe-agregat până la o adâncime maximă de 2 cm de la suprafața materialului trimis laboratorului relevant.

A. Pentru ftalați și alte substanțe specifice enumerate în tabelul 8 din Secțiunea a IV-a, ofertantul furnizează o declarație susținută de declarații ale producătorilor de spumă prin care se confirmă ă substanțele menționate mai sus nu au fost adăugate intenționat în preparatul spumei.

B. Pentru metalele grele, ofertantul furnizează un raport care prezintă rezultatele procedurii de testare descrise în continuare. Materialul de eșantion măcinat este eluat într-o proporție de 1:10, în conformitate cu standardul DIN 38414-S4 sau cu un standard echivalent. Filtratul care rezultă este trecut printr-un filtru cu membrană de 0,45 μm (dacă este necesar, prin filtrare sub presiune). Soluția obținută se examinează pentru a determina conținutul de metale grele prin spectrometrie de emisie atomică cu plasmă cuplată inductiv (ICP-AES sau ICP-OES) sau prin spectrometrie de adsorbție atomică cu generare de hidruri sau vapori reci.

C. Pentru cantitatea totală de plastifianți, ofertantul furnizează un raport care prezintă rezultatele procedurii de testare descrise în continuare. Extracția se efectuează prin utilizarea unei metode validate precum extracția subsonică, timp de o oră, într-un flacon care conține 9 ml de t-Butilmetileter, a unei probe de 0,3 g de eșantion, urmată de determinarea prezenței ftalaților prin metoda GC, utilizând un detector selectiv de masă pentru detecția ionilor individuali (modul SIM).

D. Pentru TDA și MDA, ofertantul furnizează un raport care prezintă rezultatele procedurii de testare descrise în continuare. Extracția unei probe-agregat de 0,5 g într-o seringă de 5 ml se efectuează cu 2,5 ml de soluție apoasă de acid acetic de 1 %. Se golește seringa și se umple din nou cu soluția menționată. Se repetă operațiunea de 20 de ori, după care se păstrează extractul final pentru analiză. Apoi se adaugă o nouă cantitate de 2,5 ml de soluție apoasă de acid acetic de 1 % și se repetă operațiunea de 20 de ori. Extractul obținut în urma acestei proceduri se amestecă cu primul extract și se diluează până la 10 ml într-un balon gradat cu acid acetic.

Extractele se analizează prin cromatografie lichidă de înaltă performanță (HPLC-UV) sau prin cromatografie lichidă de înaltă performanță cuplată cu spectroscopie de masă (HPLC-MS).

Dacă se efectuează HPLC-UV și se suspectează o interferență, se efectuează o nouă analiză prin HPLC-MS.

E. Pentru substanțele organostanice, ofertantul furnizează un raport care prezintă rezultatele procedurii de testare descrise în continuare. Se amestecă, timp de 1 oră, într-o baie cu

ultrasunete, la temperatura camerei, o cantitate de 1-2 g de probă-agregat cu cel puțin 30 ml de agent de extracție. Agentul de extracție este un amestec cu următoarea compoziție:

1750 ml metanol + 300 ml acid acetic + 250 ml soluție tampon (pH 4,5). Soluția tampon este compusă din 164 g acetat de sodiu diluat cu 1200 ml de apă și 165 ml de acetic acid, care trebuie diluat cu un volum de 2000 ml apă. După extracție, speciile de alchil staniu sunt derivate prin adăugarea a 100 μl de soluție de tetraetilborat de sodiu în tetrahidrofuran (THF) (200 mg/ml THF). Derivatul este extras cu n-hexan, iar proba este supusă, pentru a doua oară, procedurii de extracție. Ambele extracte de hexan se combină și se utilizează în continuare pentru determinarea compușilor organostanici prin cromatografie în fază gazoasă cu detecție selectivă de masă în mod SIM.

Factor de evaluare 7 (P7a): Materiale de umplutură din spumă de latex cu nivel scăzut de emisii (Se aplică exclusiv pentru mobilierul tapițat).

Substanță
Valoarea-limită (mg/m³)
1,1,1 – tricloretan0,2
4-fenilciclohexen0,02
Formaldehidă0,01
Nitrozamine*0,001
Stiren0,01
Tetracloretilenă0,15
Toluen0,1
Tricloretilenă0,05
Clorură de vinil0,0001
Vinil ciclohexenă0,002
Hidrocarburi aromatice (total)0,3
COV (total)0,5
* N-nitrozodimetilamină (NDMA), N-nitrozodietilamină (NDEA), N-nitrozometiletilamină (NMEA), N-nitrozodi-i-propilamină (NDIPA), N-nitrozodi-n-propilamină (NDPA), N-nitrozodi-nbutilamină (NDBA), N-nitrozopirolidinonă (NPYR), N-nitrozopiperidină (NPIP), nitrozomorfolină (NMOR).

Cerințele de testare pentru emisiile de COV pentru spuma de latex și spumele de poliuretan au fost stabilite prin sisteme voluntare la nivelul industriei, cum ar fi standardul și ECO EuroLatex și standardul CertiPUR. La momentul redactării prezentului document, aceste sisteme au fost considerate ca oferind un nivel suficient de asigurare) – 5 puncte (pondere 5%).

În cazul în care spuma de latex este utilizată ca material de umplutură pentru tapițarea mobilierului, se acordă puncte dacă spuma este conformă cu cerințele privind emisiile de COV, enumerate după cum urmează.

Verificare:

Ofertantul prezintă în cadrul raportului de conformitate pentru DNSH si APV sau alt document doveditor, dacă este aplicabilă, conformitatea cu acest criteriu, alături de un raport de testare care prezintă rezultatele analizelor efectuate în camera de testare, în conformitate cu standardul ISO 16000-9 sau teste echivalente.

Eșantionul ambalat se păstrează la temperatura camerei, timp de cel puțin 24 de ore. După acest interval, eșantionul se dezambalează și se introduce imediat în camera de testare. Eșantionul se amplasează pe un suport care permite accesul aerului din toate direcțiile. Factorii climatici se ajustează conform standardului ISO 16000-9. Pentru compararea rezultatelor testelor, indicele specific de ventilare a aerului (q = n/l) trebuie să fie 1. Valoarea indicelui de ventilare trebuie să se situeze în intervalul 0,5-1. Eșantionarea aerului trebuie efectuată la 24 ± 1 h după încărcareacamerei timp de o oră, pe cartușe de dinitrofenilhidrazină (DNPH) pentru analiza formaldehidelor și a altor aldehide și, respectiv, pe Tenax TA pentru analiza altor compuși organici volatili. Pentru alți compuși, eșantionarea poate dura mai mult, însă trebuie încheiată în mai puțin de 30 de ore.

Analiza formaldehidelor și a altor aldehide trebuie să fie conformă cu standardul ISO 16000-3 sau cu teste echivalente. Dacă nu există indicații diferite, analiza altor compuși organici volatili se efectuează în conformitate cu standardul ISO 16000-6.

Analiza nitrozaminelor se efectuează prin cromatografie în fază gazoasă cu analizor de energie termică (GC-TEA), conform metodei BGI 505-23 (anterior: ZH 1/120.23) sau unei metode echivalente.

SAU

Factor de evaluare 7 (P 7b):Materiale de umplutură din spumă de poliuretan cu nivel scăzut de emisii (Se aplică exclusiv pentru mobilierul tapițat) – 5 puncte ( pondere 5%)

În cazul în care spuma de poliuretan este utilizată ca material de umplutură pentru tapițarea mobilierului, se acordă puncte dacă spuma este conformă cu cerințele privind emisiile de COV, enumerate după cum urmează.

Verificare :

Substanță (numărul CAS)Valoarea-limită (mg/m³)
Formaldehidă(50-00-0) 0,01
Toluen(108-88-3) 0,1
Stiren(100-42-5) 0,005
Fiecare compus detectabil clasificat în categoria C1A sau C1B în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1272/2008 al Parlamentului European și al Consiliului0,005
Suma tuturor compușilor detectabili clasificați în categoriile C1A sau C1B în conformitate cu Regulamentul(CE) nr. 1272/20080,04
Hidrocarburi aromatice0,5
COV (total)0,5

Ofertantul prezintă în cadrul raportului de conformitate pentru DNSH si APV sau în cadrul altui document doveditor conformitatea cu acest criteriu, dacă este aplicabilă, alături de teste care demonstrează conformitatea cu valorile-limită stabilite în tabelul 10. Combinația eșantion/cameră de testare constă fie: în plasarea unui eșantion cu dimensiunile 25x20x15 cm într-o cameră de testare de 0,5 m³, fie în plasarea a 2 eșantioane cu dimensiunile 25x20x15 într-o cameră de testare de 1,0 m3.

Eșantionul de spumă este plasat pe fundul unei camere de testare pentru emisii și este condiționat timp de 3 zile, la 23 °C și o umiditate relativă de 50 %, aplicându-se o rată a schimbului de aer n de 0,5 pe oră și o încărcare a camerei L de 0,4 m²/m³ (= suprafața totală expusă a eșantionului în raport cu dimensiunea camerei, fără sigilarea fețelor laterale și a părții din spate) în conformitate cu standardele ISO 16000-9 și ISO 16000-11 sau cu teste echivalente.

Eșantionarea se efectuează la 72 ± 2 h după încărcarea camerei, timp de o oră, pe cartușe de Tenax TA și DNPH, pentru analiza COV și, respectiv, a formaldehidei. Emisiile de COV sunt capturate pe tuburi absorbante Tenax TA și ulterior sunt analizate prin desorbție termică-CG-SM în conformitate cu standardul ISO 16000-6 sau cu teste echivalente.

Rezultatele sunt exprimate semnificativ ca echivalenți toluen. Se raportează toate componentele individuale specificate, începând cu o valoare-limită a concentrației ≥ 1 μg/m³. Valoarea totală a COV este suma tuturor componentelor cu o concentrație ≥ 1μg/m3, care eluează în fereastra de timp de retenție cuprinsă între n-hexan (C6) și n-hexadecan (C16), ambele incluse.

Suma tuturor compușilor detectabili clasificați în categoriile C1A sau C1B

în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1272/2008 este suma tuturor acestor substanțe cu o concentrație ≥ 1 μg/m³. În cazul în care rezultatele testării depășesc valorile-limită, trebuie

efectuată o cuantificare a fiecărei substanțe. Formaldehida poate fi determinată prin colectarea aerului eșantionat în cartușul DNPH și analiza subsecventă prin HPLC/UV în conformitate cu standardul ISO 16000-3 sau cu teste echivalente.

SAU

Factor de evaluare 7 (P 7c): Alte materiale de umplutură cu spumă cu nivel scăzut de emisii – 5 puncte (pondere 5%).

În cazul în care sunt utilizate alte materiale de umplutură, se pot acorda puncte, de asemenea, dacă se poate demonstra conformitatea cu limitele emisiilor de COV prevăzute mai sus.

Verificare:

A se vedea mai sus.

Factor de evaluare 8 (P8): Lanțul de aprovizionare. Canale scurte de aprovizionare – 5 puncte (pondere 5%)

Nr. crt.Subfactori de evaluarePonderePunctaj maxim
P8.1.Vânzarea directă ( ofertantul este și producătorul, asimilat cu fabricant, aparatului de iluminat)5%5
P8.2Ofertantul cumpără aparatul de iluminat de la producător, asimilat cu fabricant (lanț de aprovizionare de tip Ofertant – Producător)3%3
P8.3Ofertantul cumpără aparatul de iluminat de la alți comercianți (lanț de aprovizionare de tip Ofertant – Comerciant – Producător)0%0

Ofertanții vor fi încadrați într-unul dintre subfactorii de evaluare prezentați în tabelul anterior doar dacă se încadrează într-una dintre categorii pentru toate produsele ofertate.

Verificare:

Documentele doveditoare prezentate de către ofertant sunt : o declarație pe propria răspundere cu privire la încadrarea într-unul din subfactorii de evaluare de la P3. Ofertantul clasat pe primul loc va transmite acte doveditoare cum ar fi, dar fără a se limita la : contracte de vânzare-cumpărare și/sau facturi fiscale și/sau dovada livrării produselor la care se adaugă certificatul emis de către producător pentru produsele respective.

Factorul de evaluare 9 ( P9) – Cea mai scurtă distanță de la locul de producție la beneficiar – 5 puncte (pondere 5%)

Punctajul pentru factorul de evaluare „P9”, se va acorda după cum urmează:

1. Pentru Oferta admisibilă cu cea mai scurtă distanță prezentată – 5 puncte

2. Pentru restul Ofertelor admisibile, punctajul se va calcula utilizând următoarea formulă:

P9 (n) = P9(min) / P9 (n) x 10, unde:

P9 (n): punctajul obținut de către Oferta admisibilă aflată sub evaluare;

P9 (min): cea mai scurtă distanță prezentată dintre Ofertele admisibile;

Punctajul maxim care se poate obține la acest factor de evaluare este de 5 puncte (cu o pondere de 5% în valoarea totală a criteriului de atribuire).

Dovedirea distanței se poate face prin declarație pe proprie răspundere în care să se precizeze locul de producție, asimilat cu locul de fabricație precum și distanța față de beneficiar ( aici se va lua în calcul adresa sediului de pe strada Primăriei nr. 1, Valu lui Traian, jud Constanța). Se acceptă declarația semnată de către ofertant și producător sau orice alt document doveditor emis si certificat de către producător cu privire la locul de producție, asimilat cu locul de fabricație (strada, nr., judet/regiune, tară, longitudine și latitudine). Verificarea se va face de către autoritatea contractantă prin utilizarea distanței dintre localități pe Google maps, www.distancefromto.net, https://erasmus-plus.ec.europa.eu/ro/resources-and-tools/distance-calculator Pentru o evaluare unitară se va calcula distanța în linie dreaptă față de cele 2 puncte, indiferent de modalitatea de transport sau ruta utilizată, iar in urma verificărilor făcute pe site-urile prezentate mai sus, se va lua în calcul varianta cea mai avantajoasă pentru ofertant (cea mai mica distanta conform rezultatelor).

Factor de evaluare financiar conform Ordinului ANAP nr. 2395/2023 – pondere 40%:

Factorul de evaluare 10 ( P10): – „Prețul ofertei – P10” – cu o valoare de 40 de puncte din valoarea totală de 100 de puncte și cu o pondere de 40% în totalul criteriului de atribuire va fi acordat pe baza aplicării următorului factor astfel:

Nr. crt.Subfactor de evaluarePonderePunctaj maxim
P1Prețul ofertei, în lei fără TVA40%40



Punctajul pentru factorul de evaluare „Prețul ofertei”, se va acorda după cum urmează:

1. Pentru Oferta admisibilă cu prețul cel mai scăzut – 40 puncte

2. Pentru restul Ofertelor admisibile, punctajul se va calcula utilizând următoarea formulă:

P10 (n) = P10 (min) / P10 (preț n) x 40, unde:

P10(n): punctajul obținut de către Oferta admisibilă aflată sub evaluare;

P10 (min): cel mai scăzut dintre prețurile Ofertelor admisibile;

P10 (preț n): prețul Ofertei admisibile aflată sub evaluare.

Punctajul maxim care se poate obține la acest factor de evaluare este de 40 puncte (cu o pondere de 40% în valoarea totală a criteriului de atribuire).

Desemnarea ofertei câștigătoare

Punctajul final al ofertei va fi stabilit prin calcularea sumei punctajelor aferente fiecărui factor de evaluare, calculat conform algoritmului de calcul prezentat anterior.

Pfinal = (P1) + (P2) + (P3) +……………P(n)

În cazul în care punctajul rezultat este de forma unui număr zecimal, rotunjirea acestuia se va face doar la total punctaj, numărul cu zecimale de foma x,01 – x,49 va fi considerat ca având x puncte, iar numărul zecimal de forma x,50 – x, 99 va fi considerat ca fiind x+1. Oferta cu punctajul final cel mai mare va fi considerată oferta câştigătoare.

Va fi declarată câștigătoare oferta care va întruni cel mai mare punctaj rezultat din aplicarea sistemului de factori de evaluare menționați mai sus, dintre ofertele declarate admisibile. Punctajul maxim pe care îl poate cumula o ofertă este de 100 de puncte.

În cazul în care două sau mai multe oferte sunt clasate pe primul loc, cu punctaje egale, departajarea se va face având în vedere punctajul obținut la factorii de evaluare în ordinea descrescătoare a ponderilor acestora. În situația în care egalitatea se menține, autoritatea contractantă are dreptul să solicite noi propuneri financiare și oferta câștigătoare va fi desemnată cea cu propunerea financiară cea mai mică.

Prin stabilirea factorilor de evaluare prezentați, autoritatea contractantă a urmărit cheltuirea eficientă a fondurilor alocate prin stabilirea procentului alocat prețului cel mai scăzut precum și punctarea criteriilor de mediu, a celui mai scurt lant de aprovizionare, reducerea cheltuielilor post atribuire a contractului prin solicitarea unei garanții suplimentare precum și respectarea legilsatiei cu privire la achizitiile publice verzi pentru protecția mediului prin punctarea distanței de la locul de producție la locul de consum și existența etichetelor verzi pe lămpile achiziționate ceea ce va certifica contribuția procesului de fabricație la protecția mediului.

Valabilitatea contractului/ durata de execuție:

Începere: la data semnarii contractului / Încheiere: la stingerea tuturor obligațiilor

Durata de executie: 3 luni de la primirea notei de comandă

Informații despre fondurile Uniunii Europene

Achiziția se referă la un proiect și/sau program finanțat din fonduri ale Uniunii Europene:

Identificarea proiectului: Dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unităților de învățământ preuniversitar din comuna Valu lui Traian, județul Constanța, cod F-PNRR-Dotări-2023-0849 în cadrul apeluluiDotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unităților de învățământ preuniversitar și a unităților conexe prin PNRR Pilonul VI. Politici pentru noua generație/ Componenta C15 Educație/Reforma 4. Crearea unei rute profesionale complete pentru învățământul tehnic superior/Investiția 13. Echiparea laboratoarelor informatice din școlile de educație și formare profesională (EFP) și/Investiția 14. Echiparea atelierelor de practică din unitățile de învățământ profesional și tehnic și Reforma 5. Adoptarea cadrului legislativ pentru digitalizarea educației/Investiția 9. Asigurarea echipamentelor și a resurselor tehnologice digitale pentru unitățile de învățământ precum și Reforma 6. Actualizarea cadrului legislativ pentru a asigura standarde ecologice de proiectare, construcție și dotare în sistemul de învățământ preuniversitar/Investiția 11.Asigurarea dotărilor pentru sălile de clasă preuniversitare și laboratoarele/atelierele școlare.

Contract de finanțare nr. 808DOT/2023 încheiat cu Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării.

Informații juridice, economice, financiare și tehnice

Condiții de participare

Condițiile de participare se regăsesc în documentația de atribuire aferență prezentului anunț.

Depozite valorice si garanții solicitate:

Garanție de participare:

Garanția de participare este în valoare de 1% din valoarea estimată a fiecărui lot, fără eventualele estimări, pentru care se depune ofertă. Garantia de participare se va constitui in conformitate cu art 154 alin 4 din Legea 98/2016.

Garanția de bună execuție:

Cuantumul garanției de bună execuție reprezintă 10% din prețul contractului (fără TVA) și se va constitui în conformitate cu prevederile art. 154 alin (3) și (4) din Legea 98/2016, precum și cu prevederile art. 40 din Anexa la H.G. nr. 395/2016, cu modificările și completările ulterioare.

Garantia de buna executie se constituieîn termen de 5 zile lucratoare de la data semnarii contractului de achizitie publica.

Acest termen poate fi prelungit la solicitarea justificată a contractantului, fără a depăși 15 zile de la
data semnării contractului de achiziție publică/contractului subsecvent

Condiții de executare a contractului:

Plata facturilor fiscale emise de către prestator va fi efectuată în termen de 60 de zile calendaristice de la data emiterii acestora, conform art.7 din legea 72/2013 privind măsurile pentru combaterea întârzierii în executarea obligaţiilor de plată a unor sume de bani rezultând din contracte încheiate între profesionişti şi între aceştia şi autorităţi contractante. Acest termen este justificat prin necesitatea alocării unui termen rezonabil cuprins între data depunerii cererilor de plată/transfer de către autoritatea contractantă către Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării și data creditării contului beneficiarului ca urmare a transferării fondurilor pentru această destinație, conform contractului de finanțare nr. 808DOT/2023.

Tipul procedurii

x Negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare

Aspecte cu privire la negociere:

Aspectele ce pot fi negociate cu privire la cerințele impuse prin documentația de atribuire sunt cele ce vizează caracteristicile produselor prevăzute în anexele caietului de sarcini.. În cazul în care produsele ofertate sunt similare cu cele solicitate, pot fi acceptate de către autoritatea contractantă cu condiția ca acestea să îndeplinească aceeași necesitate, iar diferențele vizuale și/sau funcționale să nu fie semnificative.

Termenul de livrare al produselor va fi de 3 luni de la data primirii notei de comanda, conform răaspunsurilor la solicitările de clarificări din perioada de depunere oferte.

Autoritatea contractantă poate decide negocierea ofertelor financiare, ofertanții primind o invitație in acest sens.

Autoritatea își rezervă dreptul de a atribui contractul pe baza ofertei inițiale, fără negociere:

  • În cazul în care un ofertant nu dorește să depună o ofertă îmbunătățită și declară acest aspect odată cu oferta depusă inițial;
  • În cazul în care există un singur ofertant admisibil.

Pentru îndeplinirea condițiilor mai sus menționate fiecare participant va depune o declarație prin care va informa autoritatea contractantă dacă dorește sau nu să negocieze oferta financiară.

Negocierea fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare se va realiza pentru fiecare lot în parte și se va finaliza prin semnarea a câte unui contract de furnizare cu ofertantul/ofertanții care au depus o ofertă admisibilă și care s-a/s-au clasat pe primul loc.

Informații administrative

Termen limită pentru depunerea ofertelor

Data: 22.07.2024 Ora locală: 10:00 AM

Ofertele recepționate începând cu ora locală 10:01 AM vor fi considerate tardive și nu vor fi acceptate.

Adresa la care vor fi depuse ofertele:

  • Electronic la adresa de e-mail: [email protected]
  • Ofertanții pot depune oferta financiară criptată, cheia fiind solicitată de către autoritatea contractantă odată cu finalizarea etapei de evaluare tehnică. Aceasta trebuie furnizată în aceeași zi în care se transmite solicitarea.

ATENȚIE: prin solicitare se va transmite doar parola aferentă documentului criptat. Oferta financiară va fi depusă până la data menționată la IV.2.1

Limbile în care pot fi depuse ofertele: [ ROMÂNĂ ]

Perioada minimă pe parcursul căreia ofertantul trebuie să își mențină oferta

Oferta trebuie să fie valabilă 3 luni de la termenul-limită de primire a ofertelor.

Ofertanții vor depune odată cu oferta o declarație cu privire la valabilitatea ofertei depuse.

Prezentarea ofertei

Oferta trebuie transmisă exclusiv prin mijloace electronice. Toate documentele ce compun oferta vor fi semnate cu semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat, eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat în condițiile legii.

Modul de prezentare a propunerii tehnice

Nu se admite copierea în tot sau în parte a caietului de sarcini în cadrul propunerii tehnice, ofertanții având obligația de a proba conformitatea ofertei cu cerințele acestuia prin prezentarea propriei abordări/metodologii asupra modului de îndeplinire a contractului și de rezolvare a eventualelor dificultăți legate de îndeplinirea acestuia, prin raportare la conținutul propunerii tehnice mai sus menționat.

Detaliile complete despre modul de prezentare a propunerii tehnice se regăsesc în documentația aferentă prezentului anunț.

Modul de prezentare a propunerii financiare

– Ofertanții pot depune oferta financiară criptată sau nu, cheia fiind solicitată de către autoritatea contractantă odată cu finalizarea etapei de evaluare tehnică. Aceasta trebuie furnizată în aceeași zi în care se transmite solicitarea.

ATENȚIE: prin solicitare se va transmite doar parola aferentă documentului criptat. Oferta financiară va fi depusă până la data menționată la IV.2.1

Detaliile complete despre modul de prezentare a propunerii financiare se regăsesc în documentația aferentă prezentului anunț.

Modul de prezentare a ofertei

Documentele solicitate de la potențialii ofertanți sunt:

1) Garanția de participare ;

2) Declarația pe propria răspundere pentru îndeplinirea condițiilor de participare/criterii de calificare pentru toți operatorii economici implicați în procedură (ofertant individual, membru al unei asocieri, subcontractant, terț susținător);

3) Acordul de asociere, semnat de toți membrii asocierii [doar în cazul unei Asocieri];

4) Împuternicire din partea fiecărui membru al asocierii pentru aceeași persoana, autorizând persoana desemnată să semneze oferta și să angajeze Ofertantul în procedura de atribuire [doar în cazul unei Asocieri];

5) Angajament al terțului susținător (angajament necondiționat) cu privire la susținerea financiară a ofertantului în ceea ce privește îndeplinirea criteriilor referitoare la situația economică și financiară și anexele acestuia constând în documentele transmise operatorului economic ofertant de către terțul/terții susținător/susținători, din care rezultă modul efectiv în care aceștia din urmă asigură îndeplinirea angajamentului de susținere [dacă este cazul];

6) Angajament al terțului susținător (angajament necondiționat) cu privire la susținerea tehnică și profesională a ofertantului în ceea ce privește îndeplinirea criteriilor referitoare la capacitatea tehnică și/sau profesională și anexele acestuia constând în documentele transmise operatorului economic ofertant de către terțul/terții susținător/susținători din care rezultă modul efectiv în care aceștia din urmă asigură îndeplinirea angajamentului de susținere [dacă este cazul];

8) Propunerea tehnică;

9) Propunerea financiară;

10) Declarație de acceptare a clauzelor contractuale

11) Alte documente stabilite prin documentația de atribuire.

Informații suplimentare

Detaliile complete despre instrucțiuni privind notificarea rezultatului, privind anularea procedurii de atribuire și privind semnarea contractului de achiziție se regăsesc în documentația aferentă prezentului anunț.

Procedura de contestare

Precizări privind termenul (termenele) pentru procedurile de contestare:

În conformitate cu Legea nr. 101/2016 privind remediile și căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziție publică, a contractelor sectoriale și a contractelor de concesiune de lucrări și concesiune de servicii, precum și pentru organizarea și funcționarea Consiliului National de Soluționare a Contestațiilor publicat în Monitorul Oficial al României nr. 393 din 23 mai 2016, cu modificările și completările ulterioare.

Conform prevederilor Legii 101/2016, orice persoană care consideră că a fost vătămată de o eroare sau de o neregulă printr-un act al autorității/entității contractante, care încalcă legile privind achizițiile publice, poate depune o plângere în termen de 7 zile, începând cu ziua următoare luării la cunoştinţă despre actul autorităţii contractante considerat nelegal, în cazul în care valoarea estimată a procedurii de achiziţie publică/sectorială sau de concesiune este mai mică decât pragurile valorice în raport cu care este obligatorie transmiterea spre publicare către Jurnalul Oficial al Uniunii Europene a anunţurilor de participare, potrivit legislaţiei privind achiziţiile publice, legislaţiei privind achiziţiile sectoriale sau legislaţiei privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii. (literă modificat prin art. IV pct. 3 din O.U.G. nr. 114/2020, în vigoare de la 13 iulie 2020) fie pe cale administrativ-jurisdicțională la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor;

  1. fie pe cale judiciară la instanța de judecată.

Indiferent de procedura aleasă, contestația va fi transmisă în același timp și autorității/entității contractante.

*Notă: INFORMAȚIILE CUPRINSE ÎN PREZENTUL ANUNȚ REPREZINTĂ UN EXTRAS AL DOCUMENTULUI DENUMIT MODEL INVITAȚIE DE PARTICIPARE

*Notă: CERINȚELE DIN PREZENTUL ANUNȚ SE COMPLETEAZĂ CU CELE EXISTENTE ÎN DOCUMENTAȚIA DE ATRIBUIRE AFERENTĂ

*Erată la anunț:

Conform documentului Invitație de participare, la pagina 9/19 PENTRU ÎNDEPLINIREA TUTUROR CRITERIILOR DE SELECȚIE DIN PREZENTUL ANUNȚ, TOȚI OFERTANȚII VOR DEPUNE ODATĂ CU OFERTA O DECLARAȚIE PE PROPRIE RĂSPUNDERE PRINCARE VOR PRECIZA CĂ SE ÎNCADREAZĂ ȘI RESPECTĂ TOATE CONDIȚIILE DE PARTICIPARE
PREVĂZUTE ÎN DOCUMENTAȚIA DE ATRIBUIRE ( CAP. III 1.1 ȘI CAP. III 1.3).
Această declarație solicitată va fi cea model formularDUAE editabil din documentația de atribuire.

Conform art. 193 din Legea 98/20016, cu modificările și completările ulterioare, la alin. (6) sunt prevăzute următoarele: În cadrul procedurii simplificate şi al procedurii aplicate pentru atribuirea unui contract/acord – cadru finanţat din Planul naţional de redresare şi rezilienţă, autorităţile contractante sunt obligate să selecteze în DUAE «a: indicaţia globală pentru toate criteriile de selecţie». (alineat introdus prin art. I pct. 18 din Legea nr. 208/2022 – publicată la 12 iulie 2022, în vigoare de la 10 septembrie 2022).

[Conform Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2016/7 al Comisiei de stabilire a formularului standard pentru DUAE, Anexa 2 , Partea IV: Criterii de selecție , operatorul economic trebuie să completeze secțiunea „a: INDICAȚIE GLOBALĂ PENTRU TOATE CRITERIILE DE SELECȚIE” numai în cazul în care autoritatea/entitatea contractantă a precizat în anunțul relevant sau în documentația achiziției că operatorul economic se poate limita la completarea secțiunii „a” din partea IV fără să trebuiască să completeze nicio altă secțiune din partea IV. În caz contrar, operatorul economic nu va bifa nici o opțiune în cadrul secțiunii “a” din partea IV urmând a completa corespunzător secțiunile A-D din partea IV.]

Close Search Window